Ojcowie Pustyni

powiązane treści:

  1. Życie Duchowe • WIOSNA 102/2020

    Tęsknota za Schowanym
    Numer poświęcony jest tęsknocie za Schowanym. Pragniemy, choć nie widzimy. Może tu chodzić między innymi o Boga, który odpowiada na „nasze spodziewanie się, ale w sposób absolutnie niespodziewany”…
  2. Wyobrażenia – za i przeciw

    Prawdziwym zagrożeniem dla życia duchowego jest iluzja. Nie można w świecie iluzji realnie doświadczyć obecności Przedwiecznego, a co najwyżej popaść w obłęd. Wyobraźnia jest potężnym narzędziem modlitwy, jeśli prowadzi w głąb życia, pomaga uczestniczyć i pozostaje świadoma, że „cokolwiek pomyślisz o Bogu, to nie jest On”.
  3. Życie Duchowe • ZIMA 89/2017

    Czy kicz nas zbawi?
    Artykuły w numerze nie definiują jednak kiczu i nie chcą nikomu narzucać artystycznych czy duchowych smaków. Starają się natomiast opisać pewne zjawiska ważne dla naszego życia duchowego, ponieważ to, co nas otacza, ma na nie głęboki wpływ.
  4. Acedia i błogosławieństwo atakowanych przez zło świata

    Jezus, jak zapowiadał prorok Izajasz, rzeczywiście w miejsce ducha acedii daje nam pieśń chwały, pieśń, która brzmi przez wieki, stając się zadatkiem wieczności i przebóstwienia.
  5. Łagodni abba na surowej pustyni

    Semickie słowo abba prędko przeniknęło do innych języków: grec­kiego, łacińskiego, koptyjskiego, armeńskiego, gruzińskiego. Pewnie kluczem dla zrozumienia tej językowej dyfuzji jest nośność prawdy chrześcijańskiej o Bogu jako Ojcu, którą najpełniej objawił w Ewangelii Chrystus.
  6. Echa starożytności w nauce św. Ignacego Loyoli o rozeznawaniu

    Reguły św. Ignacego „[służące] do odczucia i rozeznawania w pewnej mierze różnych poruszeń, które dzieją się w duszy” (por. Ćd 313-336), są niezwykłym wkładem w dziedzictwo duchowości chrześcijańskiej. Formułując je, Ignacy czerpał z tradycji monastycznej.

Strony