Ojcowie Pustyni
powiązane treści:
Życie Duchowe • WIOSNA 102/2020
Tęsknota za SchowanymNumer poświęcony jest tęsknocie za Schowanym. Pragniemy, choć nie widzimy. Może tu chodzić między innymi o Boga, który odpowiada na „nasze spodziewanie się, ale w sposób absolutnie niespodziewany”…Wyobrażenia – za i przeciw
Prawdziwym zagrożeniem dla życia duchowego jest iluzja. Nie można w świecie iluzji realnie doświadczyć obecności Przedwiecznego, a co najwyżej popaść w obłęd. Wyobraźnia jest potężnym narzędziem modlitwy, jeśli prowadzi w głąb życia, pomaga uczestniczyć i pozostaje świadoma, że „cokolwiek pomyślisz o Bogu, to nie jest On”.Życie Duchowe • ZIMA 89/2017
Czy kicz nas zbawi?Artykuły w numerze nie definiują jednak kiczu i nie chcą nikomu narzucać artystycznych czy duchowych smaków. Starają się natomiast opisać pewne zjawiska ważne dla naszego życia duchowego, ponieważ to, co nas otacza, ma na nie głęboki wpływ.Acedia i błogosławieństwo atakowanych przez zło świata
Jezus, jak zapowiadał prorok Izajasz, rzeczywiście w miejsce ducha acedii daje nam pieśń chwały, pieśń, która brzmi przez wieki, stając się zadatkiem wieczności i przebóstwienia.Łagodni abba na surowej pustyni
Semickie słowo abba prędko przeniknęło do innych języków: greckiego, łacińskiego, koptyjskiego, armeńskiego, gruzińskiego. Pewnie kluczem dla zrozumienia tej językowej dyfuzji jest nośność prawdy chrześcijańskiej o Bogu jako Ojcu, którą najpełniej objawił w Ewangelii Chrystus.Echa starożytności w nauce św. Ignacego Loyoli o rozeznawaniu
Reguły św. Ignacego „[służące] do odczucia i rozeznawania w pewnej mierze różnych poruszeń, które dzieją się w duszy” (por. Ćd 313-336), są niezwykłym wkładem w dziedzictwo duchowości chrześcijańskiej. Formułując je, Ignacy czerpał z tradycji monastycznej.
Strony |